31 Mayıs 2014 Cumartesi

Dersimiz Dil Bilgisi

İkinci yazımın ne olması gerektiği hakkında çok düşündüm ve benim de sahip olduğum bir takıntıyı sizlerle paylaşmak istedim: "Dil bilgisi ukalalık sendromu"

"Ne biçim bir adı var?" dediğinize emin olduğum için bunun birebir çeviri bir tanım olduğunu söylemek istiyorum. Orijinal adı "Grammatical Pedantry Syndrome" olarak geçiyor ve Türkçe'de henüz bir karşılığı yok. Selfie için bulunan özçekim ya da basketbol için sepet topu terimleri gibi harika karşılıklar beklemekteyim Türk Dil Kurumu'ndan bu rahatsızlık için.

Peki nedir bu her şeyi düzeltme takıntısı? Kendimden örnek vererek başlayayım. En gıcık olduğum ilk beş listesinde yer alanlar: herkez/herkes, yanlız/yalnız, bilader/birader, bağlaçların birleşik ve -de/-ki eklerinin ayrı yazılması. Bu hataları gördüğümde başımdan kaynar sular dökülüyor ve anında düzeltme ihtiyacı duyuyorum. Düzelttiğim kişi profesörüm de olabilir, hiç tanımadığım biri de olabilir. O an gözüm görmüyor. Hatasını fark ettirdiğim kaç arkadaşımdan küfür yedim inanın sayısını hatırlamıyorum.

Bu rahatsızlığın bir adı olduğunu Twitter'da ilginç bilgiler paylaşan ve severek takip ettiğimiz @UberFacts hesabından öğrenmiştim.


Sonra üstünde araştırma yapıp bunun aslında ciddi bir şey olduğunu fark ettim. Ama ne yazık ki huylu huyundan vazgeçemiyor. Kendimi böyle kabullendim fakat çevremdekiler için aynısını söyleyemiyorum.

Nasıl ki evden çıkmadan sürekli aletleri kontrol eden, ellerini günde 3256457 kere yıkayan ve kapı kilitli mi değil mi diye devamlı gidip bakan takıntılı arkadaşlarımız mevcutsa, bu hastalık da aynı kategoriye dahil. Son araştırmalara göre de bunun genlerle ilgili olduğu iddia ediliyor. Yapılan fMR çekimlerine göre bu sendroma sahip kişilerde beynin konuşma ve ses üretme ile ilgili Wernicke ve Broca bölgelerinin normalden daha küçük ve aktivitelerinin daha az olduğu görülmüş.

Bu durum her ne kadar ciddi olsa da biraz da komik. Bazen ben bile kendime gülüyorum. Özellikle 9GAG sitesinde bunu sıklıkla kullanıyorlar. Örnek:


Son zamanlarda ilgimi çeken ve takip etmekten büyük zevk aldığım hesap @turkdilkurumu oldu, çünkü benim yapmak istediğim görevi yerine getiriyorlar. Herkesin yazım hatalarını hem onlara mention atarak hem de hesaplarındaki diğer takipçilere göstererek yapıyorlar. Hesabı yöneten ya da yönetenler kimse benden fazlasıyla teşekkür aldıklarını bilsinler. Sosyal medyayı artık anneannelerimize kadar herkes kullandığı için bu profillerinin gerçekten geniş kitleye hitap ederek imla kurallarını öğreteceğine inanıyorum. Hem güldürebilmek hem de öğretebilmek ayrı bir yetenek doğrusu.


"Sen hiç hata yapmıyor musun?" derseniz yapmamak için gereken çabanın bin katını gösterdiğimi gönül rahatlığıyla söyleyebilirim. Zaten yabancı dil bölümünde okuduğum için işim daha çok İngilizce ile. Üstelik başkasının hatasına bu kadar çıldırırken kendi hatalarım olsa ne tepki veririm bir düşünün.

İmla hatalarının olmadığı, herkesin birbirine birader demeyi öğrendiği ve yalnız kalmadığı bir dünyada yaşamak dileğiyle.

Dipnot: Bu sayfa için tüm bilgileri bu adresten öğrendim.

2 yorum:

  1. ''Bilader''de TDK'da erkek kardeş anlamıyla mevcut.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer elinizde TDK'nın sitesinden link varsa ve paylaşırsanız çok memnun olurum. Zira ben rastlamadım.

      Sil